17 maj 2011

Filippinerna

I'm back from paradise!! Resan var helt otrolig; sällskapet var såklart bra, men höjdpunkten måste jag nog säga att var naturen och livet under vattenytan. Vita stränder, kristallklart vatten, fiskar i i olika granna färger: hur kan en resa på ett sådant ställe misslyckas?

Dag 1, fredag: Efter att ha fått massage och sovit på golvet (underligt skönt när man är trött) på flygfältet i Manila, landade vi i Puerto Princesa klockan 12.30. Planen var från början att ta bussen till Sabang, men efter att ha talat med tricycleföraren bestämde vi oss för att direkt åka till El Nido. Resan i en gammal paku med 13 passagerare och bristfällig AC var inte det bekvämaste, men efter att ha guppat fram på de dåliga vägarna i 6 (eller 7?) timmar var vi äntligen framme. Lyckades efter några försök få ett hotell (PÅ stranden!) och kunde efter att ha ätit middag sova gott tills...
Mina hemlösa vänner.

Tricycle.

Dag 2, lördag: ..vi vaknade klockan 6 på grund av att männskor satt utanför vårt rum och skrattade och tjoade. Vi märkte ganska snart att hela staden är död runt midnatt och vaknar upp runt 7. Vi tog seden dit vi kom och lade oss varje kväll runt 10 för att vara pigga tidigt nästa morgon. På lördagen, efter att ha ätit cornflakes med färsk frukt (färsk mango, N-A-M) fick vi skjuts av en fiskare till en liten strand på en ö. Duggregnet vi hade de första timmarna störde inte: vi flöt nöjda runt i det turkosa havet. På kvällen, som alla kvällar, åt vi middag endera på stranden eller på Squido's, en känd restaurang nära stranden.

En av våra favoritrestauranger Marber's. Ägaren började senare hälsa på oss på gatan..

Mina resekumpaner Romain, Stacy och Lisa på den lilla stranden.

Dag 3, söndag: Söndagen i den pyttelilla staden var lika livfull som alla andra dagar. Stacy och Romain hade läst om en vacker strand i sina guideböcker så vi tog tricen dit. Stranden visade sig dock att vara något att vara något helt annat än vacker och tyst (istället fullt bebodd med massor med rosk) så vi tog tricyclen tillbaka och gick till en strand nära hotellet. En av resans fyra massager tror jag ägde rum den här kvällen. Senare träffade vi också några franskisar som är kompisar med Violaine och Jacques, våra kompisar härifrån.

Snabbt bort från Corong Corong, den icke så ljuvliga stranden.

Dag 4, måndag: Hela El Nido är full med små byråer som erbjuder turer till de många öarna utanför (orsaken man kommer till El Nido är för att se paradisöarna). På måndagen åkte vi på en av de färdigt byggda turerna, Tour A. Tidvis piskade regnet i ansiktet och vågorna var så höga att jag höll i  båtkanten så hårt jag kunde, men det gjorde bara upplevelsen mer spännade och speciell. Höjdpunten var dock ställena vi såg. Lagunerna, totalt vindstilla ställen med berg omkring var något helt otroligt. Till en av dem simmade man genom ett litet hål i bergväggen, något som var lite skrämmade i de höga vågorna.
På båten innan vi simmade in till Small Lagoon.

Tourbåtar.

Lisa och jag på ön där vi åt lunch.

Secret Lagoon.

Hålet man simmade igenom. Under vattenytan var det berg.

Dag 5, tisdag: På grund av en dubbelbokning på vårt första hotell var vi tvungna att byta hotell på tisdagen. Detta var dock inget större problem och rummet var lika bra (om inte bättre) som det förra. Alla av oss led i något skede av resan av lite magproblem. På tisdagen var det Stacys tur att stanna på rummet. Vi andra gick till stranden. Största delen av tiden tillbringade vi i vattnet eftersom det var så varmt. På Filippinerna har barnen sommarlov april-maj så vattnet var fullt av härjande pojkar och flickor. De var inte alls blyga utan ville att vi skulle leka med dem och kasta upp dem så att de kunde göra volter i vattnet. Efter att ha tillbringat hela dagen i solen sov vi dagssömn, åt och sov igen.
Romain och Lisa i vattnet vid stranden på fastlandet.

Romain leker med barnen.

Dag 6, onsdag: Och så var det min tur att kasta upp (om någon är intresserad). Ingen av oss mådde riktigt bra (jag var bara lite svag, annars mådde jag helt bra) så vi fick skippa den planerade kajakturen. I stället blev det lite strand och mest läxor på hotellrummet. Gjorde helt gott att ha en mellandag från den stekheta solen.

Middag på stranden.

Dag 7, torsdag: Torsdagen bjöd på perfekt väder för Tour C. Snorklingen vid Hidden Beach var något helt otroligt. Visste inte att naturen kan bjuda på sådana färger som fiskarna hade. Såg Nemo och hans vänner men också t.ex. en svart fisk med helt elektriskt blåa ränder. Det var som att simma i ett akvarium, synd att vi inte hade en vattentät kamera.. De gömda stränderna var superfina och en skulle man igen simma till via ett litet hål (som tur hade vi redan övat på måndagen).En annan fin stop på turen var Matinloc Shrine med dess religiösa kors och statyer, vau! Rundturerna inkluderar också lunch som båtförarna tillreder på en ö. Hela, rökta fiskar, höna, ris och sallad, supergott! Omgivningen kan man inte heller klaga på...

Duktiga båtpojkar vid Hidden Beach.

Båt.

Secret Beach. I bakgrunden hålet=ingången.

Lunchdags.

Matinloc Shrine.

En av statyerna.

Utsikten!

Mera Matinloc...

"Templet"

Paradis...

En av de fina stränderna (fråga inte vilken..).

Dag 8, fredag: Sista dagen i El Nido tog vi båten ut till två olika öar. Vi solade och flöt i vattnet och njöt av att vara på ett så fint ställe. På kvällen åt vi middag och Lisa och jag stannade en stund på stranden för att tala med personalen (de satt sig i vårt bord) och dricka en lokal öl (Red Horse, extra strong ;)) på Seaslug's, en av våra favoritrestauranger. Samtidigt organiserade vi också nästa dags Sabangresa med vår nya vän Jon, organizer (nice titel) på Seaslug's, kontakterkontakter ;)

Två lyckliga resenärer i oranget.

Lisa.

Seastars.

Dag 9, lördag: Klockan 6.45am startade vår nya, privata van mot Sabang, stället känt för Underground River. Resan tog ungefär 5 timmar och gick underligt smärtfritt, sov och lyssnade på musik (hade redan läst slut mina två böcker jag hade med). I Sabang var vi tvungna att vänta i fyra timmar för att få åka till Underground River. Under tiden passade Lisa och jag på att ta tatueringar. Henna nog.. Hela Underground River var en fin upplevelse; olika stenformationer, svalor, fladdermöss och en rolig guide. Efteråt fortsatte vi till Puerto Princesa för att tillbringa natten där.

Like it, mamma?

Närbild.

Heta människor påväg in i Underground River.

Dag 10, söndag: Sista dagen. Vi fick skjuts till Old Market, ett ställe med massor med mat men också accessoarer och det vi kommit för, billiga Ray Bans. Hade fått en beställning av Julius och Lasse och köpte tillsammans 15 par, 50 peso (ungefär 800 cent)/st. Hade också tid för att få mitt solblekta hår färgat, 400 peso (ca. 6,50€), tacktack. Sedan bar det av till flygfältet. Flyget till Manila skulle åka 17.30, men vi åkte 19.00. Flyget Manila-Taipei i sin tur skulle lyfta 22.40, men åkte i verkligheten 23.30.

Puerto Princesa.

Turister på flyfältet i Puerto.

Dag 11, måndag: Landade äntligen 2.00am och kunde ta taxi till busstationen. Bussen skulle åka klockan 3, men i verkligheten kom vi iväg klockan 4. Sov några timmar på bussen och klockan 8 var vi äntligen framme i Kaohsiung. Planen var att sova några timmar före Social Media-föreläsningen, men fick såklart inte sömn. Blev att packa upp väskan och tvätta kläder i stället.

Sammanfattning: En U-N-D-E-R-B-A-R resa.

Vart skall jag åka till näst?