13 juni 2011

East Coast

Veckoslutet var superlyckat; vädret var bra och sällskapet perfekt. Tappade bort oss många gånger p.g.a dåliga vägsklytar (och ibland okoncentrerade kartläsare...), men vi lät inte det störa. Vi hade inte heller några fasta planer utan gjorde det vid hade lust för.

Vi (Julius, Ally, Justin och jag) hade planerat att åka iväg tidigt på fredagen. När vi kom till biluthyrningen var ingen där och vi måste vänta ett par timmar. Efter några krumelurer kunde vi dock på förmiddagssidan börja vår färd mot östkusten och Taitung. Taitung i sig var inget att se och vi åkte lite söderut till Jhihben/Chihpen/Zhiben (kärt barn har många namn?), ett kännt för sina hot springs och naturområde. Spenderade natten på ett ganska fint, men billigt, hotell med egna Hot Springs och städiga, mysiga rum.

Hotellets Hot Springs.

På lördagen besökte vi Chihpen Forest Recreation Area, ett naturområde med vattenfall och andra grejer. Vi vandrade till en utsiktsplats några kilometer uppåt.  Vägen var krokig och brant, vädret var varmt, utsikten var inget speciellt och vi hade för lite vatten. Vägen neråt var inte längre krokig utan endast brant, något som våra vader kände av efteråt. Resultatet var fyra genomsvettiga turister med darrande ben. Vi tyckte det var mera roligt än hemskt :D Vår färd fortsatte mot norr och Hualien. Planen var att stanna på vägen för att hoppa från ett berg med fallskärm, men tydligen var det för blåsigt för det.

Det som finns under bron till Recreation Arean är en flod. Lite torr kanske..

Märk vattenfallet i bakgrunden.

Finska vänner.

Utsikten från utsiktstornet.

Stannade vid motorvägskanten för att ta några bilder.

Hualien var endast ett övernattningsställe för oss före vi begav oss till Taroko. Vi sov på ett hostell i ett rum med andra resenärer, något som var en shock för hostellvirginen Ally. Åt på en japansk restaurang och gick runt i staden. På söndagmorgon (eller kanske förmiddag..) styrde Toyotan mot Taroko National Park, huvudorsaken för hela resan. Taroko Gorge, som ligger i parken, är ett av Taiwans huvudturistsevärdheter, vilket jag inte alls undrar. Vi valde, med hjälp av en vänlig kvinna som jobbade där, att gå Shakadang Trail, en 4,5 km (=9km, för man måste gå tillbaka också) lång utsiktsvandring längs Shakadang River. Detta var ett ypperligt val. Utsikten längs hela spåret var jättevacker och vi kunde, trots att det är förbjudet, simma. Vattnet var ganska kallt p.g.a strömmen vilket gjorde doppet uppfriskande och skönt. Att vattnet dessutom är kristallklart och turkost gjorde hela upplevelsen till något speciellt. Justin och jag hoppade från en större sten i vattnet, jeij. :D Taroko var lika fint, om inte finare, än vad jag hade hört och verkligen värt att se.

Skyll på den taiwanesiska fotografen för fingret i vänstra hörnet. Jag, Ally, Julius och Justin.

Utsikt.

Floden går längs hela spåret.

Simtur.

Mitt i floden fanns också en massa stenar och runtomkring låg höga berg.

För att göra hemfärden på måndagen kortare åkte vi tillbaka till Jhihben. Hotellet vi bodde på första natten var dock fullbokat så vi fick leta efter ett nytt hotell. Efter ett misslyckat försök gick Ally och jag in på ett stort, fint hotell med spa, hotsprings och superfina rum. När vi kom ut hade vi fått vårt vanliga familjerum upgradeat till Japanese Style Suite för samma rimliga pris. Lyx! Spenderade kvällen i olika pooler före vi somnade lyckliga i vita lakan och med TVÅ (snacka om lyx ;)) dynor.

Motorvägen har hav på ena sidan och berg på andra. Inte illa.

Tog bilder från en bil i rörelse, därför den dåliga kvaliteten. Solnedgången var V-A-C-K-E-R.

Vårt hotellrum. Ganska nice.

Idag var det bara att styra kosan hemåt eftersom Julius och jag hade föreläsning klockan två. Nu är jag utvilad och kan förbereda mig för morgondagens föreläsning, den sista för läsåret och min taiwanvistelse.